Obligatoriske elementer
Obligatoriske
elementer i rejsebloggen. Tidsangivelserne skal
overholdes
A:
Beskriv i bloggen dine overvejelser (Inden opholdet) - det jeg allermest ønsker
at få ud af opholdet er… - den største faglige udfordring tror jeg bliver …
(inddrag her dine forventninger til kulturens betydning såvel som den praksis
som du forventer at møde) - den største personlige udfordring tror jeg bliver …
- min største bekymring er … -Det, jeg tænker det betyder at være dansk i
udlandet er … - Det, jeg kommer mest til at savne bliver nok . - Når jeg kommer
hjem håber jeg at have styrket… beskriv dine foreløbige mål med opholdet, såvel
faglige som kulturelle og dine forventninger til at de kan blive indfriet.
B:
Institutionsbeskrivelse. (Efter 4 uger) Præsentation af jeres institution,
herunder: Institutionens lovmæssige tilhørsforhold og samfundsmæssige betydning.
- hvordan ser den ud? Hvor ligger den? giv læseren en beskrivelse suppler med
billeder, - hvilken samfundsmæssig funktion har institutionen - hvordan er den
placeret indenfor det administrative system (hvilket ministerium, evt. hvilken
international organisation, lovgrundlag e. lign., der beskriver institutionens
overordnede formål). - er den privat, hører den til en organisation, får den
tilskud fra staten, ”community” eller hvorfra? - er der
forældrebetaling/brugerbetaling? Hvilke faggrupper arbejder i institutionen. -
Normering
C:
Beskriv dine reviderede læringsmål. (Efter 6 uger) Hvad ønsker du at opnå med
din praktik, Hvilke mål har du sat dig, hvad vil du gerne vide og kunne? Hvilke
faglige begrundelser er der for mine mål? Hvilken viden vil du få brug for at nå
dine mål? (hvis muligt: så husk at inddrage din specialisering og det
tværprofessionelle element) Hvordan vil jeg arbejde med mine mål? Hvordan
bidrager dit pædagogiske projekt til dine mål? Hvilke situationer skal du sørge
for at sætte dig selv i for at opnå disse mål? Har du holdninger der skal
bearbejdes for at dette kan lade sig gøre? Hvilke faglige holdninger har du
oplevet må bearbejdes for at forstå den pædagogik og det samfund du færdes i?
D:
Institutionens pædagogik (Efter 10 uger) -hvilken uddannelse har de ansatte i
institutionen - hvilke(n) faggruppe(r) udfører det arbejde, der ville blive
varetaget af pædagoger i Danmark - (hvilke pædagogiske uddannelser findes der i
landet) - hvordan forklarer de aktiviteterne og deres handlinger og relationer i
forhold til børn eller brugere? - er den styret af en “læseplan” eller andre
centrale forordninger -hvilke didaktiske overvejelser gør de ansatte - hvilke
sider af læringen lægges der vægt på - hvilke specielle træk ved pædagogikken
gør indtryk på dig -hvordan ser en typisk dag – uge ud? Hvilke observationer og
overvejelser gør du dig omkring læringsmiljøet. Hvilke tanker gør man sig på
institutionen omkring læringsmiljø.
E:
Indlæg i bloggen (Efter 12 uger) Indlægget skal indeholde en beskrivelse af din
hverdag således at studerende i Danmark kan få et realistisk indblik i denne. Du
må altså gerne skrive noget om hvorledes livet uden for praktikken ser ud, men
der skal også være beskrivelser fra din institutionshverdag.
F:
Om kulturen. (Efter 16 uger) - hvilke grupper benytter institutionen (er den
f.eks. domineret af eller ligefrem forbeholdt specielle sociale, religiøse,
politiske, etniske grupper - og har det noget betydning)? - hvordan rummes
forskellige kulturtræk i institutionens liv (religion, politiske forhold,
mindretal mv.)? - hvilke højtider og fester holder man, og hvordan gør man det?
- hvordan inddrages forældrene/familierne i institutionens liv? - Hvilken
institutionskultur er der på stedet. Er der diskussioner/refleksioner. Er der
stærk styring fra ledelse. Er der udefra vedtagne retningslinjer som er
bestemmende for arbejdet/pædagogikken?
G:
Menneskesyn/udviklingssyn: Hvilket syn er der på brugerne/børnene – på hvilken
måde er det anderledes end i Danmark? – tænkes der i at mennesket udvikler sig
ved at få anvist måde at agere på – ved at den rette tilrettelæggelse af læring
får iboende egenskaber til at vokse frem –eller at læring skabes og udvikles i
relationer? Er dysfunktioner udtryk for noget der tillægges skyld og skam? –
noget man kan disciplineres ifht – noget der betyder at man har et værdigt behov
for kompensation og hjælp?
H:
Dit pædagogiske projekt. Tjek punkterne i projektdesignet. Læg gerne billeder af
dine observationer, dit forløb, dit materiale mm. Sørg for så meget
dokumentation som muligt. Sørg for at have ledelsens opbakning for dit/Jeres
projekt.
I:
Indlæg i bloggen om: (Inden hjemrejsen) Hvordan præger din danske baggrund dit
pædagogiske arbejde på stedet? - Fx udfra hvilke problemer, udfordringer og
dilemmaer du har stået i? Hvad har du lært om dig selv? Hvilke kompetencer har
du udviklet? – Hvilke nye og anderledes måde at agere på har du opdaget hos dig
selv? – På hvilken måde ville du være anderledes hvis du ikke havde været i
udlandspraktik? - På hvilken måde har opholdet i udlandet påvirket dig? -
hvorledes reagerer du i fremmede forhold - Er der noget i dit menneskesyn og
barnesyn der evt. har ændret sig – andet
J:
Efter hjemkomsten. Afrunding af din blog. Skriv en kort opsamling og fx lidt om
at vende hjem samt et venligt farvel til dine læsere.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar