mandag den 18. juni 2012

Forventninger til 3. praktikperiode i Vietnam

Den. 16. juli 2012 rejser jeg til Vietnam, hvor jeg d. 1. august starter min praktik på Thang Long Kidsmart Kindergarden.

Jeg har ikke de store forventninger til det faglige pædagogiske arbejde endnu. I Vietnam kan jeg forstå, at der bliver arbejdet meget struktureret og stramt i børnehaverne, så først og fremmest handler det om at sætte sig ind i en helt ny kultur og pædagogisk arbejdsform. Jeg forventer at jeg kommer til at afprøve og måske endda bryde en masse grænser i arbejdet på Thang Long Kidsmart Kindergarden, og jeg forventer en personlig udvikling samt et indblik og måske en forståelse for deres opdragelsesgrundlag og pædagogiske arbejde.

Mine forventninger til opholdet uden for praktikstedet, er ligeledes personlig udvikling og en oplevelse for livet. Igen regner jeg med at bryde en masse grænser og få nogle oplevelser jeg kan bruge videre i livet.

Af faglige udfordringer tror jeg der bliver en hel del. Bl.a. om det er muligt for mig at sammensætte den danske pædagogik med den Vietnamesiske. Om jeg kan bidrage med noget, som kan gøre en forskel for børnene og som pædagogerne kan tage til sig. Ligeledes bliver sproget en stor udfordring, da vi stadig ikke er klar over hvor meget engelsk pædagogerne kan. Jeg tager det hele som en udfordring og glæder mig til at få et indblik i en helt anden kultur.

Personligt kommer der helt sikkert også til at være en masse udfordringer. Rejsen i sig selv er en stor udfordring for mig, da jeg ikke har været på andet end charterferier i mit liv. Det bliver en udfordring at omstille sig til en helt ny kultur og at skulle kommunikere på et fremmed sprog konstant.

Den største udfordring bliver at være væk fra familie og venner i 6 måneder. Der bliver hårdt og der vil være mange tudeture. Men jeg ved at de mennesker jeg rejser mig vil støtte og være der for mig, præcis som jeg vil være der for dem når de har det svært. Og jeg tror det er rigtig vigtigt at vi har hinanden på den måde.

Jeg har ikke deciderede bekymringer om min rejse til Vietnam. Jeg tager det som en oplevelse og en udfordring. Jeg har altid levet lidt efter ”det går nok”, så jeg er sikker på at det hele nok skal gå ;)

Jeg håber at komme hjem med en stor personlig udvikling og en forståelse for en fremmed kultur. Jeg håber at jeg kan slippe tøjlerne og nyde at være på fremmed grund og tage det hele med hjem som en stor udvikling.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar