søndag den 6. januar 2013

Mit Pædagogiske projekt

Mit Pædagogiske projekt

I mit pædagogiske projekt har jeg valgt at tage udgangspunkt i mit linjefag SKB. Da vi er 4 studerende i Kidsmart, har vi valgt at slå os sammen om projektet. Vi er hver især i Mickey 1,2,3,4 med ca. 30 børn i hver klasse. Vi har lavet et forløb, hvor vi hver torsdag tager 7 børn fra hver Mickey klasse, mixer dem, og laver en form for aktivitet med dem. Dette har vi gjort i samarbejde med vores lærerinder, og under hver aktivitet, har vi haft 4 lærerinder til at hjælpe os.

Vores pædagogiske projekt har også været en videreførelse af vores 1. workshop, hvor vi arbejdede med samarbejde og sociale kompetencer. Vi har i den periode, vi har været i Kidsmart observeret, at det netop er disse kompetencer børnene har brug for. Derfor har vores lege/aktiviteter, omhandlet det, at kunne samarbejde og være social.

Under hver aktivitet, har vi forklaret lærerinderne hvad legen går ud på, og lærerinderne har forklaret børnene det. Vi har i de fleste aktiviteter delt børnene op i to grupper, så den ene gruppe havde en mulighed for at se, hvordan legen fungerede men også fordi børnene i Vietnam er i meget dårlig form, og derfor har brug for pauser mellem aktiviteter.

Vores mål med projektet har været, at få børnene til at være mere aktive i deres dagligdag, og ligeledes at vise lærerinderne, hvor vigtigt det er, at børnene får lov at bevæge sig. Jeg har som tidligere beskrevet under menneskesyn og udviklingssyn forklaret, at børnene har et meget fast skema, og derfor sidder meget stille i løbet af dagen.

Udover lysten til at vise, hvor vigtigt det er for børn at bevæge sig, var meningen med projektet som sagt også at udvikle børnenes samarbejdsevne og sociale kompetencer.

Under mine observationer, har jeg også erfaret, at de aktiviteter og lege der er skemalagt i løbet af ugen, desværre ikke bliver udført. Jeg har i den periode jeg har været i Kidsmart fået en fornemmelse af, at grunden til at disse ikke bliver udført er, at både lærerinder og forældre er utrolig bange for at børnene skal komme til skade under aktiviteterne. Derudover tror lærerinder og forældre også at børnene bliver syge hvis de bevæger sig for meget.

Derfor var det igen vigtigt for mig, at vise hvilken glæde det giver børnene at få lov at løbe rundt og lege og komme af med alt det krudt der lagres i dem når de sidder stille en hel dag. Problemet er også at sundheden i Vietnam er meget anderledes end den er i Danmark. Børnene i Vietnam indtager store mængder kulhydrater og kalorier i løbet af en dag., hvilken giver dem overflåd af energi, hvilken kan gøre det svært for 5-6 årige, at sidde stille på en stol.

Beskrivelse af forløbet:

Hver torsdag, fik vi stillet 30 minutter til rådighed, til at udføre de aktiviteter vi ønskede. Vores indgangsvinkel til projektet var at bruge modellen: forret – hovedret – dessert. Altså en opvarmningsleg, med god aktivitet i. hovedretten bestod af en aktivitet som fik børnenes puld helt op og desserten skulle være med til at få børnene til at slappe af igen, inden de skulle tilbage i klasserne. Vi valgte selv 7 børn ud fra vores klasse, så vi var sikre på, at børnene blev blandet godt sammen. Derudover lavede vi aktiviteterne således, at holdet højst blev delt op i 2, så der var fokus på sammenhold og fællesskab.

Legene

Kongens efterfølger (forret):

Dette er en god leg, hvor børnene udvikler deres sociale kompetencer. Ligeledes skal børnene i denne aktivitet bruge deres hjerne, når de skal finde på en aktivitet foran alle de andre børn. De generte børn bliver udfordret ved, at de skal finde på noget foran alle de andre børn. Børnene er typisk glade og griner under denne leg, og det at børnene viser det barn som udfører aktiviteten, at de synes personen er sjov, giver en masse selvtillid og styrke til barnet.

Os studerende startede typisk forrest i rækken og viste børnene nogle eksempler på hvad de kunne finde på lave. På den måde fik vi alle børnene med, hvis de ikke havde forstået reglerne til at starte med. Hvis legen gik lidt i stå, var vi hele tiden til rådighed og sørgede for at hjælpe det forreste barn.

Kramme-fange (hovedret)

En leg med et højt aktivitetsniveau. I legen er der to fangere. Når man bliver fanget, skal man stå stille. For at blive ”genoplivet” skal to personer kramme en fra hver sin side.

Denne leg tog det lidt tid for børnene at forstå. I starten løb de bare rundt for at komme væk fra fangerne. Blev de fanget gik der ikke mange sekunder før de løb videre. Derfor krævede det, at vi selv deltog i leget og viste børnene, hvad de skulle gøre når de blev fanget og hvis de skulle befri. Med tiden fik vi leget til at fungere.

Problemet var igen, at børnene er i meget dårlig form og det gør, at legen ikke kan leges i for lang tid ad gangen.

Når legen fungerer, er den rigtig god til udvikling af sociale kompetencer og samarbejdsevne. Børnene skal samarbejde for at befri deres medspillere og når de krammer hinanden giver det også en god, tryg og social fornemmelse.

Pizza massage (dessert)

Efter et højt aktivitetsniveau, er det vigtigt at få børnene til at slappe af igen. Det gjorde vi ved at sætte noget roligt musik på. Vi satte børnene i en lang række og satte os så alle børnene kunne se os. Vi viste børnene hvordan de skulle give personen foran dem massage.

Her styrkes børnenes sociale kompetencer igen, og selv de generte børn føler sig som en del af fællesskabet.

Hvordan gik forløbet overordnet?

Vi står som pædagogstuderende i Vietnam overfor mange problematikker, når det angår at blande sig i den vietnamesiske kultur og opdragelsesform. Vi skulle tænke på om legene var for vilde, for upassende eller for svære for børnene. Vi skulle tænke på om det var lege, som lærerinderne på sigt ville bruge. Det har i perioder været svært at få vores ideer igennem, både pga. kommunikationsbarrierer men også pga. manglende forståelse for aktiviterne.

Det var tydeligt for os at mærke, at de lege vi præsenterede, var nye både for børn og lærerinder. Det kunne være svært for lærerinderne at forklare børnene legene, og skete dette måtte vi prøve igen. Det kunne føre til irritation hos lærerinderne og manglende koncentration hos børnene.

Selvom vi mødte modstand, havde vi nogle rigtig succesfulde oplevelser med børnene, og vi følte, at både børn og lærerinder fik noget ud af vores projekt.

En anden udfordring for os har været tålmodighed. Vi har forberedt os til forløbene, men har oplevet først at få at vide på dagen, at det ikke var muligt at udføre vores projekt. Tålmodigheden er testet idet vores projekt handlede om sociale kompetencer og samarbejde – og da det er nyt for lærerinderne, kan det være svært for dem, at forstå at legene ikke handler om at konkurrere, men om at udvikle de gældende kompetencer.


Da jeg desværre ikke har mulighed for at ligge billeder på denne blog, vil jeg ligge billeder og videoer fra forløbet, ud på min private blog under: pædagogisk projekt.


 

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar