Menneskesyn og
udviklingssyn:
Thang Long Kidsmart skriver følgende på deres hjemmeside:
Thang lang kidsmart børnehave har en
forståelse af, at de tidlige år i livet spiller en vigtig rolle i børns personlige
identitet. Dette er den grundlæggende baggrund for at vokse og udvikle, som hjælper dem med, at opbygge en selvsikkerhed, til at tage det store skridt til næste niveau og opnå
succes i deres fremtid.
Derfor lover vi at levere et godt miljø der støtter børnene til at udvikle sig på hvert område, styrke deres potentielle evner og at udvikle en høj tilpasningsevne til samfundets udvikling.
Vi:
- tror på at alle børn har ret til at have en moderne og progressiv uddannelse
- sætter pris på familiens rolle som værende en baggrund for det første udviklende stadie hos børnene
- respekterer forældre der bekymrer sig og kommer til os. Vi tager os af dem og lytter til forældrenes behov og håndhæver vores ydelser
- respekterer hvert medlem af vores hold så vi kan skabe et dynamisk, stimulerende, fælles og kulturelt miljø.
Børn er i centrum
Dette er en læringsfilosofi som benyttes over hele verden, fordi det giver stor mening i arbejdet med førskoleundervisning.
Vi tror på, at hvert barn er unikt og har forskellige personligheder og evner. Lærerinden skal "se" børnenes potentielle ressourcer for at kunne skabe muligheder for børnene og for at skabe et stimulerende miljø. "En lille ild" indeni hvert barn kan blive tændt eller ej, det kommer an på interaktionen mellem lærerinden, familien og det omkringværende miljø.
I arbejdet med børn mener vi, at det at forsyne børnene med viden ikke er lige så vigtigt som at forberede de essentielle sociale og indlæringsmæssige kompetencer, som er med til at hjælpe børnene til at opbygge deres selvsikkerhed til at starte i skole, og disse kompetencer vil følge dem resten af livet.
Derfor lover vi at levere et godt miljø der støtter børnene til at udvikle sig på hvert område, styrke deres potentielle evner og at udvikle en høj tilpasningsevne til samfundets udvikling.
Vi:
- tror på at alle børn har ret til at have en moderne og progressiv uddannelse
- sætter pris på familiens rolle som værende en baggrund for det første udviklende stadie hos børnene
- respekterer forældre der bekymrer sig og kommer til os. Vi tager os af dem og lytter til forældrenes behov og håndhæver vores ydelser
- respekterer hvert medlem af vores hold så vi kan skabe et dynamisk, stimulerende, fælles og kulturelt miljø.
Børn er i centrum
Dette er en læringsfilosofi som benyttes over hele verden, fordi det giver stor mening i arbejdet med førskoleundervisning.
Vi tror på, at hvert barn er unikt og har forskellige personligheder og evner. Lærerinden skal "se" børnenes potentielle ressourcer for at kunne skabe muligheder for børnene og for at skabe et stimulerende miljø. "En lille ild" indeni hvert barn kan blive tændt eller ej, det kommer an på interaktionen mellem lærerinden, familien og det omkringværende miljø.
I arbejdet med børn mener vi, at det at forsyne børnene med viden ikke er lige så vigtigt som at forberede de essentielle sociale og indlæringsmæssige kompetencer, som er med til at hjælpe børnene til at opbygge deres selvsikkerhed til at starte i skole, og disse kompetencer vil følge dem resten af livet.
Dette
er børnehavens værdigrundlag, og når jeg læser dette og ser tilbage på den
periode jeg har været i Mickey 1 class, undrer jeg mig.
Jeg
er enig i, at alle børn, lige meget samfundslag, bliver taget godt af. Men det
er også tydeligt, at de stærke børn, børn hvis forældre sidder i forældrerådet,
og generelt børn med forældre der har stor indflydelse, bliver vægtet højere. Dette
bed jeg mærke i, ved at min lærerinde bla. Brugte lang tid på at sætte håret på
de to ”kloge, indflydelsesrige” børn i klassen. De andre børn fik en elastik i håret,
men de to tøser kunne hun bruge lang tid på at få til at se perfekte ud. Ligeledes
når der var arrangementer, hvor børnene skulle danse eller synge. I stedet for
at lade alle børn prøve, blev de dygtige børn pillet ud og de dårlige kunne
sidde tilbage.
Udover
det, er jeg sikker på at børnene ikke selv kan mærke den store forskel på om de
er rige eller fattige.
Det
sidste Thang Long Kidsmart skriver, er desværre det stik modsatte i
virkeligheden. Hverdagen i Kidsmart er hovedsageligt præget af en stram disciplineret
undervisningsplan. Dagen er planlagt time for time og det er ikke tit børnene
har tid til hinanden eller lærerinderne. Dette har jeg også tidligere
beskrevet. Lærerinderne laver et skema sammen med viceinspektøren.
Børnene
har desværre ingen form for med eller selvbestemmelse i aktiviteterne, og det
kan tydelig mærkes. Hvis jeg f.eks. prøvede at lade et barn handle selv, stod
barnet og lignede et stort spørgsmålstegn og søgte efter en lærerinde, som
kunne fortælle hvad han/hun skulle gøre.
Desværre
ses der med et helt forkert billede på de børn som ikke kan følge med, eller
som er ”specielle”. Personligt har jeg haft det meget svært, ved den måde ”speciel”
børnene er blevet behandlet på, og bare de børn som ikke var ligeså hurtige som
de andre.
Der
er en meget stram undervisningsmetode, og børnene bliver en efter en stillet
frem foran de andre børn og skal lave f.eks. det vietnamesiske alfabet op. De
børn der ikke kan, bliver efter undervisningen sat sammen med et af de ”kloge”
børn, og han/hun skal nu undervise dem. Lærerinderne er meget ydmygende overfor
de svage børn og det er tydeligt at de er nervøse og bange for at gøre noget
forkert.
Sammenlignet
med Danmark, er vi tæt på en modsætning. I Danmark mener jeg at vi netop
arbejder med sociale kompetencer og vigtigheden af at skabe gode relationer.
Vigtigheden af at vokse op i sociale sammenhænge og føle sig som en del af
fællesskabet. Vigtigheden af ikke af føle sig udenfor ligemeget hvad. I Vietnam
er der meget fokus på vigtigheden ved at kunne klare sig sig fagligt i stedet
for socialt. Jeg er fascineret af Vietnams måde at opdrage børn i børnehaverne,
og jeg ville også ønske at vi brugte noget af det i de danske børnehaver. Børnene
i Vietnam er utrolig selvstændige og de klarer stort set alt selv. børnene sætter
borde og stole op til frokost, de fordeler skeer, tørrer borde af, hjælper hinanden
med at skifte tøj. De gør alle de basale ting selv, som pædagoger i Dk kan have
tendens til at hjælpe med. for at spare tid. Derudover kan jeg godt lide at
børnene i Vietnam bliver undervist allerede i børnehavealderen. Herved lærer de
at sidde stille og lytte, og de får kenskab til hvordan det er at gå i skole.
Jeg mener dog ikke at det skal foregå altid, hele dagen. Børnene i Vietnam
trænger til at bevæge sig og lave sport. De er ved at kaste op efter at have
løbet i 2 minutter fordi de er i så ringe form.
Vietnam
er langt fremme når det gælder undervisning af børn i børnehavealderen. Og det
er utrolig rart at se, hvor let de lærer i så ung en alder. Selv engelsk lærer
de meget hurtigt.
Det
har været noget af en oplevelse af se hvordan man arbejder i en vietnamesisk
børnehave, og mest af alt er jeg glad for at der trods mange forskelle fra
Danmark, er ting jeg kan tage med hjem og bruge i min videre uddannelse og
senere arbejde.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar