Når man skal læse til pædagog i Vietnam er der forskellige niveauer:
-
Professional School: uddannelse til "Kindergarten
Teacher" varighed: 2 år.
-
College, unddannelse til: "Early Childhood
Education" varighed: 2 år.
På
de 2-årige uddannelser bliver de studerende undervist i, hvordan man underviser
børn på forskellige måder, såsom hvordan man lærer børnene at læse, skrive og
udtale vietnamesisk samt skøn skrift og tegning. Primært alle basisfærdigheder
for, at arbejde med børn.
Hvis
man tager uddannelsen på 3 år, altså læser et år mere, kan man arbejde med børn
i alderen 5-6 år. Alle pædagoger/pædagogstuderende i Kidsmart har eller er i
gang med den 3 årige uddannelse.
Under
uddannelsen skal de studerende ud i 4 praktikker hvor de berører alle aldergrupper
mellem 2-6 år.
Nogle
studerende/ færdige pædagoger, (blandt andet min lærerinde) tager efter
uddannelsen et weekend kursus på 2,5 år, så de herigennem når et højere niveau.
(universitetsuddannelse).
Man
kan også vælge at læse videre til specielpædagog, som giver en mulighed for at
arbejde med det de kalder ”special needs children”. Hvis man ønsker dette, skal
man læse et år videre efter end uddannelse. På dette år bliver der sat fokus på
børn med særlige behov.
I
Kidsmart er der specielpædagoger ansat i nogle af klasserne. De tager så de
børn med særlige behov ud af klasserne engang imellem og underviser dem alene.
De laver blandt andet puzzlespil og øver det vietnamesiske alfabet. De børn der
er ”special needs children” i Kidsmart er børn som lærer langsomt, børn med
tendens til autisme og ellers bare børn der ikke kan følge med på samme plan
som resten af klassen. Det vil altså sige at uddannelsen til specielpædagog
ikke har noget at gøre med direkte autistiske børn, handikappede eller f.eks.
børn med ADHD. Det er en mild form for specielbørn.
Regeringen
i Vietnam har nogle faste retningslinjer som alle børnehaver skal følge.
Kidsmart er som sagt en privatejet børnehave og har derfor mulighed for at
sætte en masse retningslinjer for deres pædagogik selv. De kan blandt andet
selv bestemme hvordan de ønsker at undervise børnene og om de ønsker at tilføje
ekstra undervisning som ikke er en del af regeringens retningslinjer.
Der
er hvert år en test som børnene i alderen 5-6 år skal gennemføre for at rykke
op i skolen. Testen bliver overvåget af regeringen, men behøver nødvendigvis
ikke at være lavet af regeringen. Dagen hvor testen bliver lavet, bliver i
Kidsmart afholdt som en normal ”festdag”. Børnene ved ikke at de bliver testet,
men tror måske at mor og far skal komme og se hvor dygtige de er blevet til
bl.a. at skrive, tegne, løbe og til sociale færdigheder. (forældrene har
mulighed for at deltage denne dag).
Pædagogerne
på Mickey stuerne, eller lærerinderne som det hedder hernede, laver et skema
for hver uge i børnehaven. Det laver de i samarbejde med viceinspektøren. Hver
uge er der et nyt tema. F.eks. Womens day, Mit Autumn festival, naturen,
legepladsen, vejret osv. Hver dag skal børnene lave noget forskelligt indenfor
emnet. Male, tegne, skrive, danse, synge og høre historier er bare lidt af det.
På den måde kommer børnene rundt om en masse emner, og idet vi er her som
studerende, lærer børnene også engelsk udfra temaerne. Hver dag er typisk
præget af kreativitet, læring og struktur. Børnene skal lære at tegne smukt,
skrive og læse samt at opføre sig ordentligt. Jeg ser strukturen som værende
alt for stram. Børnene har stort set intet tid til fri leg fordi de bliver
undervist konstant i en masse forskellige ting. De har krudt bagi og har meget
svært ved at sidde stille. Lærerinderne er utrolig stressede fordi de er bange
for at børnene ikke når at lære alt det som børnehaven kræver.
Hvis
jeg skulle medbringe noget til Danmark, så var det mere undervisning i
børnehaverne. Engelskundervisning og evt. danskundervisning. Jeg tror det er
sundt for børnene at lære at sidde stille og lytte før de kommer i børnehave.
´Se beskrivelse af en normal hverdag under institutionsbeskrivelse.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar