torsdag den 18. oktober 2012

Institutionens pædagogik



Når man skal læse til pædagog i Vietnam er der forskellige niveauer:

-          Professional School: uddannelse til "Kindergarten Teacher" varighed: 2 år.

-          College, unddannelse til: "Early Childhood Education" varighed: 2 år.

På de 2-årige uddannelser bliver de studerende undervist i, hvordan man underviser børn på forskellige måder, såsom hvordan man lærer børnene at læse, skrive og udtale vietnamesisk samt skøn skrift og tegning. Primært alle basisfærdigheder for, at arbejde med børn. 

Hvis man tager uddannelsen på 3 år, altså læser et år mere, kan man arbejde med børn i alderen 5-6 år. Alle pædagoger/pædagogstuderende i Kidsmart har eller er i gang med den 3 årige uddannelse.

Under uddannelsen skal de studerende ud i 4 praktikker hvor de berører alle aldergrupper mellem 2-6 år.

Nogle studerende/ færdige pædagoger, (blandt andet min lærerinde) tager efter uddannelsen et weekend kursus på 2,5 år, så de herigennem når et højere niveau. (universitetsuddannelse).

Man kan også vælge at læse videre til specielpædagog, som giver en mulighed for at arbejde med det de kalder ”special needs children”. Hvis man ønsker dette, skal man læse et år videre efter end uddannelse. På dette år bliver der sat fokus på børn med særlige behov.

I Kidsmart er der specielpædagoger ansat i nogle af klasserne. De tager så de børn med særlige behov ud af klasserne engang imellem og underviser dem alene. De laver blandt andet puzzlespil og øver det vietnamesiske alfabet. De børn der er ”special needs children” i Kidsmart er børn som lærer langsomt, børn med tendens til autisme og ellers bare børn der ikke kan følge med på samme plan som resten af klassen. Det vil altså sige at uddannelsen til specielpædagog ikke har noget at gøre med direkte autistiske børn, handikappede eller f.eks. børn med ADHD. Det er en mild form for specielbørn.


Regeringen i Vietnam har nogle faste retningslinjer som alle børnehaver skal følge. Kidsmart er som sagt en privatejet børnehave og har derfor mulighed for at sætte en masse retningslinjer for deres pædagogik selv. De kan blandt andet selv bestemme hvordan de ønsker at undervise børnene og om de ønsker at tilføje ekstra undervisning som ikke er en del af regeringens retningslinjer.

Der er hvert år en test som børnene i alderen 5-6 år skal gennemføre for at rykke op i skolen. Testen bliver overvåget af regeringen, men behøver nødvendigvis ikke at være lavet af regeringen. Dagen hvor testen bliver lavet, bliver i Kidsmart afholdt som en normal ”festdag”. Børnene ved ikke at de bliver testet, men tror måske at mor og far skal komme og se hvor dygtige de er blevet til bl.a. at skrive, tegne, løbe og til sociale færdigheder. (forældrene har mulighed for at deltage denne dag).

Pædagogerne på Mickey stuerne, eller lærerinderne som det hedder hernede, laver et skema for hver uge i børnehaven. Det laver de i samarbejde med viceinspektøren. Hver uge er der et nyt tema. F.eks. Womens day, Mit Autumn festival, naturen, legepladsen, vejret osv. Hver dag skal børnene lave noget forskelligt indenfor emnet. Male, tegne, skrive, danse, synge og høre historier er bare lidt af det. På den måde kommer børnene rundt om en masse emner, og idet vi er her som studerende, lærer børnene også engelsk udfra temaerne. Hver dag er typisk præget af kreativitet, læring og struktur. Børnene skal lære at tegne smukt, skrive og læse samt at opføre sig ordentligt. Jeg ser strukturen som værende alt for stram. Børnene har stort set intet tid til fri leg fordi de bliver undervist konstant i en masse forskellige ting. De har krudt bagi og har meget svært ved at sidde stille. Lærerinderne er utrolig stressede fordi de er bange for at børnene ikke når at lære alt det som børnehaven kræver.

Hvis jeg skulle medbringe noget til Danmark, så var det mere undervisning i børnehaverne. Engelskundervisning og evt. danskundervisning. Jeg tror det er sundt for børnene at lære at sidde stille og lytte før de kommer i børnehave.

´Se beskrivelse af en normal hverdag under institutionsbeskrivelse.
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar