Thang Long Kidsmart benytter sig ikke af nogen bestemt
gruppe. Børnehaven virker rummelig og åben for alle. Børnehaven er privatejet,
men prisen for at have sit barn her, er den samme som i de offentlige
børnehaver. Det gør at Kidsmart har børn fra alle samfundsgrupper. Det er
typisk de forældre fra det højeste lag i samfundet der sidder i bestyrelsen og
ønsker at have indflydelse. Men hvad jeg oplever i min klasse, bliver der ikke
gjort forskel på børnene angående hvilket lag i samfundet de kommer fra.
Ligeledes mærker jeg heller ikke at det har betydning for børnene imellem, men
nu forstår jeg ikke hvad de siger så jeg kan ikke vide mig sikker.
Jeg mærker dog tydeligt at de forældre som ønsker
indflydelse og deltagelse i deres børns og børnehavens hverdag, har stor
betydning, og ligeledes har deres børn. Børnene bliver behandlet som
guldklumper og det er også dem der står forrest, når der skal være show for
forældrene.
Kulturelt kan jeg fornemme at de stærke børn bliver sat i
fokus. Det handler om at være stærk i det her samfund ellers sakker man bagud
og kan ikke blive til noget. Bliver man ikke til noget er man ikke til gavn for
samfundet. Under diverse aktiviteter og lege, bliver de kloge børn valgt til at
udføre aktiviteterne. De andre børn leger blandt andet i hjørnet eller læser
bøger.
Forskellen man kan mærke på de rige og de fattige børn er
typisk påklædning, sygdom, og hygiejne. Børn fra mindre gode kår har tit
snotnæse og tøjet er måske ikke varmt nok til lejligheden. Børn fra bedre kår
har hver dag naturmedicin med hvis der er forkølelse eller andet eller hvis
dette skulle opstå. Ligeledes er de klædt nyt stort set hver dag.
Kidsmart er utrolig glade for at fejre diverse højtider og
fester. De vil meget gerne involvere forældrene i diverse aktiviteter og
fester.
I den periode jeg har været her, har vi fejret følgende:
New school year (først i september):
Et par uger før denne store dag øvede vi studerende en dans
med lærerinderne. Vi skulle danse i vores nye vietnamesiske kjoler. Dette
skulle foregå foran samtlige forældre, bestyrelsen, lærerinder, børn og hvem
der ellers ønskede at deltage. Børnene øvede ligeledes forskellige danse i en
lang periode. Det er en meget betydningsfuld dag for børnehaven. Børnehaven
skal vise sig fra den bedste side overfor forældre, og ligeledes give et godt
billede af børnehaven, så forældrene kan fortælle videre til andre forældre hvor
god børnehaven er. Forældre og div. Kommer og ser et show på omkring en time.
Showet starter med at de nye klasser + nye børn bliver introduceret på scenen.
Herefter danser alle klasserne og til sidst danser lærerinderne. Herefter
kommer forældrene med op på stuen og tager billeder, giver gaver og er sammen
med deres børn.
Mit autumn festival (new moon festival):
Børnehaven fejrer efteråret med lanterner, liondance, gamle fortællinger
om månegudinden og forældrene giver børnene frugt med i skole som først må
spises på selve dagen. Det står fremme som en gave til månegudinden. På selve
dagen optræder børnene igen for forældrene og efter deres optræden kommer
forældrene med op på stuen og spiser frugt og hygger med børn og lærerinder.
Womens day
(kvindernes kampdag) 20. oktober.
Alle kvinder modtager gaver fra deres mand og fra forældre.
Mange forældre havde gaver med til mig og de andre lærerinder. Børnene skriver
breve til deres mor og på selve dagen kommer mødrene på besøg i børnehaven og
børnene laver et show for dem.
Udover dem jeg har oplevet indtil videre, fejres også
følgende:
Teachers day, 20.
november.
Her fejres lærerinderne for deres arbejde med børnene. De modtager
gaver fra forældrene og ellers fejres det efter arbejde med aftensmad og dans.
Juleaften:
Det pyntes op til jul og hver stue har et lille
juletræ. Julen holdes for børnenes
skyld.
Kvindernes internationale
kampdag, 8. maj.
Fejres på samme måde som den Vietnamesiske womens day.
International
børnedag, 1. juni
Børnene fejres af lærerinderne og af deres forældre.
I Kidsmart er der en stærk ledelse som har meget stor
betydning og indflydelse, men samtidig har lærerinderne også et stort ansvar.
Som jeg har skrevet i tidligere indlæg, står lærerinderne for at lave det
ugentlige skema som alle klasserne skal følge. Ledelsen og selvfølgelig Tu Anh
står for at udarbejde de retningslinjer der skal følges i løbet af året og
hvilke mål børnene skal nå. Det gør de ud fra hvad de mener er vigtigt for
børnene samt de allerede fastlagte retningslinjer fra regeringen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar