fredag den 16. november 2012

Kulturen

F: Kulturen

Thang Long Kidsmart benytter sig ikke af nogen bestemt gruppe. Børnehaven virker rummelig og åben for alle. Børnehaven er privatejet, men prisen for at have sit barn her, er den samme som i de offentlige børnehaver. Det gør at Kidsmart har børn fra alle samfundsgrupper. Det er typisk de forældre fra det højeste lag i samfundet der sidder i bestyrelsen og ønsker at have indflydelse. Men hvad jeg oplever i min klasse, bliver der ikke gjort forskel på børnene angående hvilket lag i samfundet de kommer fra. Ligeledes mærker jeg heller ikke at det har betydning for børnene imellem, men nu forstår jeg ikke hvad de siger så jeg kan ikke vide mig sikker.

Jeg mærker dog tydeligt at de forældre som ønsker indflydelse og deltagelse i deres børns og børnehavens hverdag, har stor betydning, og ligeledes har deres børn. Børnene bliver behandlet som guldklumper og det er også dem der står forrest, når der skal være show for forældrene.

Kulturelt kan jeg fornemme at de stærke børn bliver sat i fokus. Det handler om at være stærk i det her samfund ellers sakker man bagud og kan ikke blive til noget. Bliver man ikke til noget er man ikke til gavn for samfundet. Under diverse aktiviteter og lege, bliver de kloge børn valgt til at udføre aktiviteterne. De andre børn leger blandt andet i hjørnet eller læser bøger.

Forskellen man kan mærke på de rige og de fattige børn er typisk påklædning, sygdom, og hygiejne. Børn fra mindre gode kår har tit snotnæse og tøjet er måske ikke varmt nok til lejligheden. Børn fra bedre kår har hver dag naturmedicin med hvis der er forkølelse eller andet eller hvis dette skulle opstå. Ligeledes er de klædt nyt stort set hver dag.

Kidsmart er utrolig glade for at fejre diverse højtider og fester. De vil meget gerne involvere forældrene i diverse aktiviteter og fester.

I den periode jeg har været her, har vi fejret følgende:

New school year (først i september):

Et par uger før denne store dag øvede vi studerende en dans med lærerinderne. Vi skulle danse i vores nye vietnamesiske kjoler. Dette skulle foregå foran samtlige forældre, bestyrelsen, lærerinder, børn og hvem der ellers ønskede at deltage. Børnene øvede ligeledes forskellige danse i en lang periode. Det er en meget betydningsfuld dag for børnehaven. Børnehaven skal vise sig fra den bedste side overfor forældre, og ligeledes give et godt billede af børnehaven, så forældrene kan fortælle videre til andre forældre hvor god børnehaven er. Forældre og div. Kommer og ser et show på omkring en time. Showet starter med at de nye klasser + nye børn bliver introduceret på scenen. Herefter danser alle klasserne og til sidst danser lærerinderne. Herefter kommer forældrene med op på stuen og tager billeder, giver gaver og er sammen med deres børn.

Mit autumn festival (new moon festival):

Børnehaven fejrer efteråret med lanterner, liondance, gamle fortællinger om månegudinden og forældrene giver børnene frugt med i skole som først må spises på selve dagen. Det står fremme som en gave til månegudinden. På selve dagen optræder børnene igen for forældrene og efter deres optræden kommer forældrene med op på stuen og spiser frugt og hygger med børn og lærerinder.

Womens day (kvindernes kampdag) 20. oktober.

Alle kvinder modtager gaver fra deres mand og fra forældre. Mange forældre havde gaver med til mig og de andre lærerinder. Børnene skriver breve til deres mor og på selve dagen kommer mødrene på besøg i børnehaven og børnene laver et show for dem.

Udover dem jeg har oplevet indtil videre, fejres også følgende:

Teachers day, 20. november.

Her fejres lærerinderne for deres arbejde med børnene. De modtager gaver fra forældrene og ellers fejres det efter arbejde med aftensmad og dans.

Juleaften:

Det pyntes op til jul og hver stue har et lille juletræ.  Julen holdes for børnenes skyld.

Kvindernes internationale kampdag, 8. maj.

Fejres på samme måde som den Vietnamesiske womens day.

International børnedag, 1. juni

Børnene fejres af lærerinderne og af deres forældre.

 

I Kidsmart er der en stærk ledelse som har meget stor betydning og indflydelse, men samtidig har lærerinderne også et stort ansvar. Som jeg har skrevet i tidligere indlæg, står lærerinderne for at lave det ugentlige skema som alle klasserne skal følge. Ledelsen og selvfølgelig Tu Anh står for at udarbejde de retningslinjer der skal følges i løbet af året og hvilke mål børnene skal nå. Det gør de ud fra hvad de mener er vigtigt for børnene samt de allerede fastlagte retningslinjer fra regeringen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar